Najnowsze zdjęcia użytkowników

admin
admin
admin
admin

XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

PRZECIW WYGASANIU KULTU CHOPINA

Konkurs zrodził się z potrzeby podtrzymania znajomości muzyki Fryderyka Chopina oraz utrwalenia charakterystycznej dla niego tradycji gry na fortepianie. Dziś, kiedy Konkurs organizowany jest z olbrzymim rozmachem, przyciągając największe talenty pianistyczne ze wszystkich krajów świata, a sama Chopinowska twórczość cieszy się taką popularnością i uznaniem, jakie nie są dane niemal żadnemu innemu kompozytorowi, trudno uwierzyć w to, że po I wojnie światowej, zaledwie około 90 lat temu, dzieła Chopina grywane były coraz rzadziej, a wręcz znikały z programów nauczania szkół muzycznych. Kult Chopina gasł.

Pomysłodawcą powołania do życia Konkursu był pedagog i pianista Jerzy Żurawlew. Pracując z młodymi ludźmi, obserwował ich zapał do popisów i rywalizacji – uznał więc, że turniej pianistyczny będzie najlepszym sposobem zachęcenia ich do grania Chopina. W tamtym czasie pomysł ów nie był bynajmniej oczywisty – warszawski Konkurs przez lata był jedynym takim wydarzeniem na świecie.

Drugą, poza promocją Chopinowskich kompozycji, szczególnie istotną i trwałą, ideą przyświecającą organizatorom Konkursu była chęć wyrugowania z praktyki koncertowej nagminnie stosowanych „upiększeń” utworów Chopina.

W pierwszej edycji Konkursu, która odbyła się zimą 1927 roku, wzięło udział zaledwie 26 uczestników z 8 krajów – przyjezdni pianiści nocowali i ćwiczyli przed występami w prywatnych domach rodzin, które zgodziły się ich ugościć. W skład jury weszli, z jednym tylko wyjątkiem, wyłącznie polscy artyści. Na podium stanęli Rosjanie (wśród nich zwycięzca, Lew Oborin) i Polacy.

Dalej zaś było coraz intensywniej, coraz więcej, coraz szersze kręgi zataczała sława Konkursu. Już druga edycja, w roku 1932, miała znacząco inny wymiar. Spośród 200 kandydatów międzynarodowe jury dopuściło do występu w I etapie 93 uczestników, reprezentujących w sumie 18 państw – tym razem także spoza Europy, jako że jeden z pianistów przyjechał aż z Brazylii, dwoje zaś ze Stanów Zjednoczonych.

Po trzech obiecujących edycjach (III w 1937 roku) organizację Konkursów na kilkanaście lat uniemożliwiła II wojna światowa – tradycję podjęto na nowo dopiero w roku 1949. To od tego momentu Konkurs zaczął odbywać się w regularnym cyklu pięcioletnim.

Zainteresowanie Konkursem i jego prestiż z czasem zaczęły przerastać wszelkie inne wydarzenia artystyczne związane z Chopinem. Coraz liczniejsze stawało się grono młodych pianistów ze wszystkich kontynentów.

Później jednak nadeszła zła passa lat 90. – podczas dwóch edycji z rzędu jury nie znalazł wśród kandydatów żadnego zasługującego na miano zwycięzcy.

Wiek XXI postawił przed Konkursem nowe wyzwania – w zmieniającej się sytuacji społecznej, kulturowej i medialnej, z którą radzić sobie muszą nie tylko organizatorzy, lecz także laureaci. Jedni i drudzy odnajdują się w niej coraz lepiej: supermedialną gwiazdą jest wygrany z 2000 roku Yundi Li; rozchwytywani są triumfatorzy z lat 2005 i 2010: zwycięzca XV Konkursu Rafał Blechacz i laureaci XVI Konkursu: Yulianna Avdeeva, Daniil Trifonov czy Ingolf Wunder. Nagrania na kanale YouTube i konta na Facebooku wszystkich tych pianistów mają dziesiątki i setki odsłon i subskrybentów. Czym wsławi się Konkurs w roku 2015? Już teraz – rekordową liczbą zgłoszeń, która przekroczyła 450. Wypada sparafrazować pytanie Jarosława Iwaszkiewicza postawione po I Konkursie w 1927 roku: ogromne zainteresowanie, jakim cieszy się Konkurs w naszych czasach wśród młodych pianistów, nasuwa refleksję – co dalej?

Harmonogram tegorocznego konkursu:

Dwa koncerty inauguracyjne

1–2 października 2015. Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie

Wykonawcami koncertów inauguracyjnych będą Martha Argerich, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Chór męski i Orkiestra Filharmonii Narodowej.

Przesłuchania konkursowe

3–16 października 2015 r. Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie

Przesłuchania będą się odbywały w trzech etapach: 3-7 paździenika – pierwszy etap (84 uczestników); 9-12 października – drugi etap (40 uczestników); 14-16 października – trzeci etap (20 uczestników).

Koncerty 10 finalistów Konkursu

18–20 października 2015 r. Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie

Najlepsze wykonania 10 finalistów. 

 

Harmonogram dystrybucji biletów na XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina:

Bilety indywidualne:

- od 5 maja 2015 prowadzona jest sprzedaż biletów na transmisję przesłuchań Konkursu Chopinowskiego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej

- 1 września 2015 zostanie wznowiona sprzedaż biletów indywidualnych na XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

Zakup biletów na stronie bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 1, Warszawa, czynne od wtorku do niedzieli w godz. 11.00–19.00, tel. 22 44 16 251, 22 44 16 252). Kasy akceptują karty kredytowe.

Pytania dotyczące zakupu biletów prosimy kierować na adres bilety.konkurs@nifc.pl  lub tel. +48 22 44 16 195

Ceny biletów na transmisję przesłuchań konkursowych w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej:

Przesłuchania I i II etapu – 20 zł

Przesłuchania III etapu – 40 zł

Przesłuchania finałowe – 50 zł

 

Więcej szczegółów i wszelkie aktualności na oficjalnej stronie konkursu: http://pl.chopincompetition2015.com/